Ruszają roboty przy wiadukcie na Gołębiowskiej. Jeden tor do Warki ma być gotowy w połowie 2021 roku
Dzisiaj, 14 grudnia ruszają prace przy przebudowie wiaduktu na ul. Gołębiowskiej nad torami kolejowej „ósemki” z Warszawy do Radomia. PKP PLK dopiero na początku grudnia otrzymały pozwolenie na prowadzenie prac na terenie miasta. Jednym torem pociągi mają pojechać w połowie 2021 roku. Wcześniej kolejarze zapowiadali, że będzie to koniec tego roku.
- Wykonawca zdemontuje starą betonową konstrukcję wiaduktu. Wybudowana zostanie nowa, dostosowana do prędkości 160 km/h i przejazdu cięższych składów. Od strony drogowej obiekt zapewni dogodniejszą komunikację. Na czas niektórych prac przejazd pod wiaduktem będzie wstrzymany, a dojazdy do posesji będą z dwóch stron od ulicy Zborowskiego i od Żółkiewskiego - zapowiada Karol Jakubowski z PKP PLK.
Co się dzieje na trasie?
- Na odcinku Warka – Dobieszyn i stacji Dobieszyn rozwieszona została sieć trakcyjna na obu torach. W Dobieszynie zabudowane są wszystkie rozjazdy. Na nastawni w Dobieszynie montowane są komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Od Warki do Dobieszyna montowane są zewnętrzne urządzenia sterowania ruchem kolejowym m.in. samoczynna blokada liniowa. Od Dobieszyna do Woli Bierwieckiej ułożone są oba tory, nad jednym wywieszona została sieć trakcyjna. Nad drugim wywieszona jest na odcinku do Kruszyny - opisuje Jakubowski.
Natomiast tory są już nad Pilicą na dwóch przęsłach stalowych mostów kolejowych. Obiekty mają po 200 m długości. Przęsło wraz z wybudowanym torem waży ponad 2 tys. 400 t. - Na stacji w Warce kończą się prace przy drugim peronie i w przejściu podziemnym. Wybudowane są pochylnie, które ułatwią dojście do pociągów. Nad drogą krajowa numer 731 (ulica Lotników) w Warce gotowa jest konstrukcja nowego wiaduktu drogowego. Są filary i środkowa konstrukcja pod jezdnię - wymienia Karol Jakubowski.
Kiedy pojadą najszybsze pociągi?
PKP PLK zapewniają, że po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybsze pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. - Dzięki temu skróci się czas podróży ze stolicy na południe Mazowsza - słyszymy niezmiennie od przedstawicieli inwestora, którzy nie dodają jednak, że wszystkie te formalności i próby zajmą kolejnych kilka miesięcy.
Przypomnijmy: obecnie na trasie Radom - Warka pasażerowie Kolei Mazowieckich są dowożeni autobusami komunikacji zastępczej.
Wartość przebudowy odcinków Czachówek – Warka oraz Warka – Radom to ponad 645 mln zł.
kat, bdb
Fot. Sebastian Pawłowski