Kult ciała w wydaniu rzeźbiarki
Prace Barbary Falender reprezentują w czystej postaci nurt figuracji, który ma wyraźną zmysłową orientację. Rzeźby manifestują kult ciała odwołując się do tradycji antycznej. - Czytelne są w niej reminiscencje sztuki dawnej, często we współczesnej transkrypcji, zabarwione osobistymi doświadczeniami i fascynacjami. A mimo wszystko robią wrażenie muzealnych eksponatów – opowiada Magdalena Grzyb z Centrum Rzeżby w Orońsku.
Prace powstały na przestrzeni wielu lat, a obecnie są albo rozproszone po świecie, albo pozostają niedostępne w prywatnych kolekcjach. Wystawa ma uprzystępnić więc dzieło, którego nikt wcześniej w pełni nie widział. Wiele z nich powstało w Orońsku, w którym artystka spędziła lata intensywnej pracy. Do tego też miejsca powróciła, by odnaleźć te same inspiracje, które kształtowały jej twórczość w przeszłości. - Magia miejsca ożywiła także jej najnowsze dzieła. Zrealizowała więc tutaj dwie prace - Łoże Penelopy i Izyda, których premiera będzie miała miejsce w trakcie wernisażu w sobotę – podkreśla M. Grzyb.
Barbara Falender urodziła się w 1947 roku we Wrocławiu. Studiowała w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza w latach 1966-1972. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 1972 roku. Falender wykonuje swoje prace w kamieniu, brązie, epoksydzie i porcelanie. Uprawia także rysunek oraz fotografie. Jest laureatką nagród i stypedniów. Jej prace można było oglądać na wielu wystawach w Polsce i za granicą.
Kuratorem wystawy jest Mariusz Knorowski. Wernisaż odbędzie się w Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku, 10 bm. (sobota) o godz. 14.