Dwie wystawy w „Elektrowni”: Marcin Berdyszak, Tomasz Drewicz

15 maja 2019

Dwie wystawy otwiera w piątek, 17 maja, o godz. 17 Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”. Swoje prace zaprezentują Marcin Berdyszak („Pozornie niekonieczne”) i Tomasz Drewicz („Komfort termiczny”).

 
Marcin Berdyszak "Auto-Niebyt"

Marcin Berdyszak "Auto-Niebyt"

    Wystawa Marcina Berdyszaka „Pozornie niekonieczne” pokaże prace artysty powstałe w ostatnich latach. Ekspozycja podkreśla kilka wątków podejmowanych przez autora  i charakterystycznych dla jego twórczości, m.in. dialog z twórczością innych artystów jako źródło kreacji. Ten cykl dobrze znany i prezentowany w wielu miejscach w Polsce jak i zagranicą kojarzony jest  przede wszystkim z pracami podejmującymi dialog z „Synem człowieczym” Rene Magritta, Jaspera Johnsa czy Jacka Malczewskiego. Prezentowana na radomskiej wystawie instalacja „Zła widoczność”, odnosząca się do ambalaży Tadeusza Kantora, swoją premierę miała w Poznaniu w Galerii Muzalewska jesienią 2018 roku. Problem niedostrzegania obrazów rzeczywistości podejmowany będzie w wizualnie atrakcyjnej realizacji multimedialnej „Auto-Niebyt”, zwanej też „znikająca rzeczywistość”. Destrukcja, powtarzalność i umykające obrazy otoczenia podczas jazdy samochodem oraz ponowna rekonstrukcja bytu z tych obrazów, nam niedostępnych, w sposób dynamiczny pozwoli doświadczyć to, co umyka. Problemem, którym artysta ostatnio się zajmował to bezpieczeństwo, tak ważne i kluczowe we wszystkich aktualnych ludzkich przedsięwzięciach. Każde zabezpieczenie jest interwencją i wymusza na nas konkretne konsekwencje. „Pancerze wymuszające” - obiekty zrealizowane w 2017 roku w dość opresyjny sposób nawiązują do tej sytuacji, jak i obrazy z cyklu „Kiedy bariera staje się treścią”, czy „Części wspólne jako bariera”, które również będą prezentowane obok innych obrazów i obiektów malarskich. Tytuł wystawy dotyczy stosunku artysty do pytań, które stawia  mając świadomość, że  dotyczą każdego, choć z pozoru wydawać się może inaczej. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie obszerna publikacja zatytułowana „W międzyczasie” autorstwa Marcina Berdyszaka i Jaromira Jedlińskiego, której opracowanie graficzne zaproponował Tadeusz Burniewicz. Książka to rozmowa o wielowątkowej twórczości Marcina Berdyszaka na tle doświadczeń Jaromira Jedlińskiego, a wydana została w dwóch wersjach językowych: angielskiej i polskiej. Promocja tego wydawnictwa nastąpi na otwarciu wystawy z udziałem autorów. Wydawcą jest "Elektrownia". Tomasz Drewicz, „Komfort termiczny” Prezentowana w "Elektrowni" wystawa pt. „Komfort termiczny” autorstwa Tomasza Drewicza ukazuje jego najnowsze prace, w których odnosi się do zjawiska ciepła. Autor rozpracowuje tę problematykę na wielu polach - zarówno czysto fizycznych jak i w szerszym znaczeniu. Ciepło traktuje bowiem jako metaforę, mówiącą o wszechobecnej potrzebie wymiany oraz o ciągłym, nieskończonym procesie dochodzenia do równowagi. W swoich pracach wykorzystuje różne materiały, a wśród nich i te mające ciekawe właściwości cieplne, czyli na przykład farbę termochromową, która w reakcji na zmianę temperatury robi się przezroczysta oraz kruszywo korkowe, które posiada bardzo dobre właściwości termo i dźwięko-izolacyjne. Wybrane substancje stają się dla niego fundamentem, na którym konstruuje szeroko interpretowalne sytuacje, nazywane przez samego artystę „zdarzeniami”. Jego ostatni projekt prezentowany jesienią 2018 roku w galerii AT w Poznaniu, będący subtelnym komentarzem do bieżącej sytuacji politycznej, odnosił się jednocześnie do problematyki cenzury, inwigilacji, prawa do zgromadzeń, społecznych zachowań wobec „obcego” itp. Korzystając ze specyficznych warunków ekspozycyjnych jakimi dysponuje "Elektrownia" autor rekonstruuje tę sytuację i ponownie buduje swój autorski dialog z widzem poszerzając go, tym razem, o kwestie związane z miejscem oraz czasem... Fot. Materiały prasowe/"Elektrownia"    
Tags