Jest umowa na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S12 między Przysuchą i Wieniawą
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S12 między Przysuchą i Wieniawą. Inwestycję o wartości 597,4 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m.
Odcinek o długości 14,7 km poprowadzi przez gminy Przysucha i Wieniawa (powiat przysuski) oraz gminę Wolanów (powiat radomski). To fragment trasy, która docelowo połączy autostradę A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego ze wschodnią granicą państwa w Dorohusku. - Od teraz na terenie województwa mazowieckiego w realizacji są dwa sąsiadujące ze sobą odcinki o łącznej długości ponad 29 km, od granicy z województwa łódzkiego i mazowieckiego w kierunku w Radomia i Lublina.
Nowa jakość dla mieszkańców
- Trasa będzie oznaczała nową jakość dla mieszkańców Ziemi Łódzkiej i południowego Mazowsza. Pozwoli bowiem przejąć ruch tranzytowy z zatłoczonej DK12 biegnącej przez liczne wsie i miasta. Średni dobowy ruch na tej trasie między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem waha się od blisko 10 tys. w okolicy Radomia, do prawie 25 tys. w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego - podkreśla Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
Droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim i Radomiem będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.
Na odcinku Przysucha – Wieniawa powstaną dwa węzły drogowe (Przysucha na przecięciu z DW727 i Wieniawa u zbiegu z obecną DK12), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP Wieniawa Północ i MOP Wieniawa Południe), obwód utrzymania drogi, liczne wiadukty, mosty i inne obiekty inżynierskie. Na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia i liczne przepusty. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy powstanie zaś nowoczesna, zapewniająca bezpieczeństwo infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wybór rodzaju nawierzchni pozostaje w gestii wykonawcy.
Aż 43 miesiące
Zgodnie z umową prace (zarówno projekt, jak i budowa) mają trwać 43 miesiące. Na wykonanie projektu oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca ma 21 miesięcy. Pozostały czas (22 miesiące) to okres prac budowlanych, przy czym, w przeciwieństwie do etapu projektowania, w okresie budowy uwzględniane będą tzw. przerwy zimowe (od połowy grudnia do połowy marca).
Obecnie można już korzystać z blisko 94 km drogi ekspresowej S12 w województwie lubelskim, od Puław do Piask. W realizacji pozostaje 70 z 75 km dalszego odcinka do granicy z Ukrainą. Na etapie prac przygotowawczych jest początkowy fragment trasy, około 61 km od autostrady A1 do granicy województwa łódzkiego i mazowieckiego, a także kolejne około 67 km od Radomia do Puław. - Dla pierwszego odcinka uzupełniamy raport o oddziaływaniu na środowisko, a dla drugiego trwa procedura uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jej uzyskanie umożliwi też ogłoszenie przetargu na ponad 12-kilometrowy odcinek od Wieniawy do węzła Radom Południe na przecięciu z drogą ekspresową S7 - wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA.
Po wybudowaniu wszystkich odcinków droga ekspresowa S12 zapewni sprawne i bezpieczne połącznie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także z wschodnią granicą kraju.
kat, bdb