Kontrole ITD. Dodatkowy impulsator ruchu, popękane opony w ciężarówce ADR

25 sierpnia 2020

Popękane na całej szerokości tarcze hamulcowe i urządzenie służące do fałszowania czasu pracy kierowcy – to nieprawidłowości ujawnione przez funkcjonariuszy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego w ciężarówce przystosowanej do przewozu towarów niebezpiecznych.

     

Zestaw należący do polskiego przewoźnika patrol radomskiej ITD zatrzymał w miniony piątek rano (21 sierpnia) na odcinku drogi krajowej numer 79 w Sycynie koło Zwolenia. Ciągnik siodłowy jechał z opróżnioną cysterną do przewozu asfaltu, czyli produktu podlegającemu szczegółowym przepisom umowy o przewozie materiałów niebezpiecznych (ADR).

W trakcie analizy czasu pracy kierowcy funkcjonariuszka ITD nabrała podejrzeń, że instalacja tachografu ciężarówki mogła zostać przerobiona w celu fałszowania zapisów odnośnie czasu pracy kierowcy. Zestaw skierowano do uprawnionego serwisu tachografów w Radomiu. Tam potwierdziły się wstępne przypuszczenia. W tachografie pojazdu był zamontowany i ukryty dodatkowy impulsator ruchu. Za pomocą pilota kierowca mógł zdalnie zmieniać w każdej chwili aktywności w tachografie cyfrowym. Urządzenie umożliwiało więc rejestrowanie rzekomego odpoczynku podczas jazdy, co służy ukryciu popełnionych naruszeń norm czasu pracy.

To nie była jedyna, poważna nieprawidłowość ujawniona w trakcie tej kontroli. Stan techniczny ciężarówki również pozostawiał wiele do życzenia. Dwie tarcze hamulcowe na pierwszej osi ciągnika siodłowego były mocno popękane na całej szerokości. Tak poważne zaniedbanie mogło doprowadzić do tragedii na trasie. Pęknięte tarcze mogły bowiem obluzować się i zablokować koło podczas jazdy.

Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny niesprawnego pojazdu i zakazali jego dalszej jazdy do momentu wymiany tarcz hamulcowych. Kierowca został ukarany mandatem. Zdecydowanie dotkliwsze konsekwencje finansowe grożą przewoźnikowi. Wobec przedsiębiorcy wszczęto dwa odrębne postępowania administracyjne, zagrożone karą w wysokości 12 tys. zł. Oprócz tego będzie musiał zapłacić za usługi wykonane w serwisie tachografów, czyli za demontaż wyłącznika i doprowadzenia urządzenia rejestrującego do stanu zgodnego z prawem.

Źródło: WITD Radom

Tags