Miasto chce rozwiązać problem zalewania tunelu w ul. Grzecznarowskiego. Najpierw przepompownia, potem układ drogowy
Te inwestycje mają rozwiązać problemy zalewania tunelu w ul. Grzecznarowskiego, ale także innych, związanych ze zmianami klimatycznymi. Na razie w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej powstała koncepcja, która dotyczy nie tylko odwodnienia terenu, ale dodatkowo przebudowy układu drogowego w tej części Radomia.
Sytuacja jest doskonale znana radomianom, nie tylko tym zmotoryzowanym. Po każdych większych opadach deszczu ulica pod wiaduktem staje się nieprzejezdna. "Toną" w niej samochody osobowe, przymusowy postój mają autobusy. Dyskusja, jak rozwiązać problem, trwa od kilku lat.Miasto przygotowało
Najpierw przepompownia
Wiceprezydent Radomia Katarzyna Kalinowska zaznacza, że plany miasta "są wieloaspektowe". - Propozycja Wodociągów Miejskich polega na wybudowaniu przepompowni w skrajnej części placu Ołdakowskiego. Będzie ona transportowała nadmiar wody do kolektora, który jest na tym placu. Ścisły związek z tymi planami ma zmiana układu komunikacyjnego i żeby zabezpieczyć przed zalewaniem Planty, będziemy chcieli zamontować w układzie drogowym zbiorniki retencyjne. Dodatkowo, żeby mieszkańcy mieli pełna informację na temat przejezdności, bądź nieprzejezdności pod tunelem, zostanie zamontowany inteligentny system informacji pasażera, tak aby radomianie mieli pełną świadomość kiedy, w sytuacji nawalnego deszczu mogą skorzystać z komunikacji pod wiaduktem, czy też będzie on zamknięty - wyjaśnia wiceprezydent. System ten - jak dodaje zastępca dyrektora MZDiK Łukasz Kuna - będzie skorelowany z sygnalizacją świetlną. Dodatkowo mają powstać tzw. korytarze wysokiej jakości dla komunikacji miejskiej i to skrzyżowanie będzie przebudowywane pod kątem priorytetu dla autobusów.
Zmiana modelu ruchu
Koncepcja przygotowana przez MPU ma "załatwić' kilka spraw. - Pierwsza to jest zmiana modelu ruchu, czyli zniesienie skrętu z ulicy Dowkontta i wyprostowanie go w ten sposób, by było tam jedno wspólne skrzyżowanie dla strefy przemysłowej; druga - odsłonięcie pasa drogi od budynków przy ulicy Dowkontta, czyli zwiększenie komfortu zarówno pod względem hałasu, jak i dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców osiedla, żeby tej przestrzeni przed budynkami mieszkalnymi było więcej. Siłą rzeczy przebudowa tego skrzyżowania ma uzupełnić płynność ruchu po tzw. obwodnicy śródmiejskiej, ponieważ nasze korytarze i modele ruchu wskazują, że ulice 1905 Roku i Grzecznarowskiego stanowią jeden wspólny system objazdu z centrum miasta do dzielnic położonych w południowej części Radomia - tłumaczy sekretarz miasta Rafał Górski.
Bliżej zieleni
Prezydent Radosław Witkowski podkreśla, że przebudowa układu drogowego pozwoli także na przybliżenie mieszkańcom Plant do terenów zielonych, czego nie zapewniałaby "zwykła" modernizacja samego placu Ołdakowskiego. - Nowy układ drogowy generuje nam nowe przestrzenie, w tym terenów zielonych, która w moim przekonaniu będzie stanowiła taką przestrzeń uzupełniającą park Planty - mówi prezydent i zapowiada szerokie konsultacje społeczne w tej sprawie.
Przepompownia, która ma rozwiązać zalewanie tunelu ma być realizowana w pierwszym etapie, czyli rozpocznie się w przyszłym roku. Kolejne etapy to koncepcja, dokumentacja projektowa rozwiązań drogowych i dopiero budowa. Ile będzie kosztować? - Finalny koszt poznamy po przetargu - podkreśla wiceprezydent Kalinowska.
Bożena Dobrzyńska
Wizualizacje przebudowy układu drogowego MPU