Nowe zaplecze techniczne Kolei Mazowieckich w Radomiu ma być gotowe pod koniec 2025 roku
W Radomiu długo na nie czekaliśmy, ale teraz to pewna wiadomość: nowe zaplecze techniczne dla pociągów Kolei Mazowieckich kursujących w regionie będzie gotowe z końcem przyszłego roku. Powstanie przy ul. Mazowieckiego i da zajęcie około 50 pracownikom. Wartość inwestycji to prawie 75 mln zł.
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik oraz wicemarszałek Rafał Rajkowski przedstawili dzisiaj w Radomiu szczegóły koncepcji projektowej serwisowni.
Lepszy transport, doskonały stan techniczny
- Tego typu bazy są nie tylko istotne dla polepszenia jakości transportu kolejowego. To ważny impuls dla rozwoju południowej części województwa mazowieckiego. Baza utrzymaniowo-naprawcza zlokalizowana w Radomiu to nie tylko poprawa usług transportowych, ale także nowe miejsca pracy - podkreśla marszałek Struzik.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji został rozstrzygnięty w październiku ubiegłego roku. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Spółka INTOP Warszawa, z którą Spółka KM pod koniec października 2023 r. podpisała umowę. – Realizacja tej inwestycji to kolejny dowód na to, że jako samorząd województwa mazowieckiego działamy kompleksowo. Stawiamy nie tylko na modernizację taboru i zakup nowych pojazdów. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi inwestujemy też w rozbudowę bazy technicznej, która umożliwi utrzymanie taboru w doskonałym stanie technicznym, a tym samym zapewni pasażerom sprawny i bezpieczny transport – zauważa wicemarszałek Rajkowski.
Zaprojektuj i wybuduj
W nowym zapleczu przy ulicy Mazowieckiego powstanie budynek administracyjno-biurowy oraz myjnia przejazdowa z systemem przeciwoblodzeniowym a także tory postojowe wraz z siecią trakcyjną, magazynem materiałów niebezpiecznych, pomieszczeniem na odpady przemysłowe.
Będą tu wykonywane prace utrzymaniowe pojazdów kolejowych w poziomach utrzymania tzw. P1 – P2, a w przyszłości również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac utrzymaniowych nawet czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Realizacja tej inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje: Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Warka, Radom – Drzewica, Radom – Dęblin.
- Umowa przewiduje szybką realizację prac w systemie zaprojektuj i wybuduj – wyjaśnia przewodniczący Rady Nadzorczej Kolei Mazowieckich Waldemar Kuliński.
Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Zakończył on już prace związane z projektem koncepcyjnym inwestycji i jest w trakcie przygotowywania projektu budowlanego dla uzyskania pozwolenia na budowę. Zakończenie inwestycji zaplanowano na IV kwartał 2025 r.
kat, bdb