Stare dworce w Pionkach zostaną przebudowane. Jak będą wyglądać po renowacji?
Jeden ma prawie 100 lat, drugi powstał w latach 50. XX wieku. Oba dworce kolejowe w Pionkach przejdą teraz metamorfozę. Prace przy obiektach już ruszyły, ale na razie skupiają się na wykonaniu prac przygotowawczych i organizacyjnych przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych. Na wizualizacjach możemy zobaczyć, jak historyczne budynki będą niebawem wyglądać.
Informacje o renowacji podał portal nakolei.pl. - To dworce całkowicie różne. Pierwszy z nich pochodzi z 1925 roku i został wzniesiony w stylu dworkowym. Drugi natomiast wybudowano w latach 50. XX wieku i po inwestycji zyska nowoczesny wygląd. Ich cechą wspólną jest to, że po przebudowie staną się one komfortowe, bezpieczne i dostępne dla wszystkich podróżnych – mówi cytowany przez portal Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP.
Pod opieką konserwatora
Przebudowa dworca w Pionkach zakłada renowację historycznego, objętego opieką konserwatorską budynku. Został on wybudowany w 1925 roku i jest przykładem stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Dzięki inwestycji elewacji zostanie przywrócony historyczny wygląd i kolorystka. Odzyska ona kolor perłowobiały, a stylizowana na historyczną stolarka będzie pomalowana na zielono. Odtworzone zostaną również detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawione schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta zostanie przywrócony symbol PKP z lat 20. XX wieku. W analogicznym miejscu od strony peronów pojawi się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca – 1925 r. Dworzec w nowej odsłonie zyska również iluminację podkreślającą jego unikatową bryłę.
Wnętrze dworca połączy w sobie historię z nowoczesnością. Na parterze będzie się mieścić przestronny hol. W jego wystroju zostaną pozostawione elementy zabytkowe, takie jak kremowa posadzka z czerwonymi wstawkami, dwie kolumny, drewniana boazeria na ścianach. Ciekawostką będzie historyczny kaflowy piec, który również zostanie poddany renowacji. Hol po przebudowie dworca będzie w pełni klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze podróżni znajdą jeszcze toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Natomiast na piętrze budynku, gdzie dostaniemy się windą i klatką schodową, będzie mieścić się... sala ślubów wraz zapleczem.
Zmieni się również otoczenie dworca. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana zostanie wiata rowerowa, która pomieści 14 jednośladów. W sąsiedztwie dworca zaplanowano również montaż nowych ławek, koszy, oświetlenia oraz ułożenie nowych chodników.
Całkowite przeciwieństwo
Drugi z przebudowywanych dworców – Pionki Zachodnie jest całkowitym przeciwieństwem dworca Pionki. Powstał on w latach 50. XX w., a teraz diametralnie zmieni swój wygląd. Elewacja zyska bardziej nowoczesny charakter, dzięki jasnej kolorystyce tynków, z którą na piętrze będą współgrać żaluzje fasadowe w kolorze antracytowym. Nowością na elewacjach będą litery z nazwą dworca, podświetlane w kolorze białym, a także zegary na fasadach od strony miasta i peronów. Bryła budynku poszerzona zostanie na piętrze od strony peronów o poczekalnię zewnętrzną w formie wiaty z przeszkleniami z dwóch stron. Przedłużeniem poczekalni będzie klimatyzowany hol. Zostanie on wyposażony w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie znajdą się pomieszczenia kasy biletowej oraz toalety. Z kolei na parterze dworca będzie mieścić się niewielki lokal komercyjny na wynajem. Nowością w budynku będzie winda, która połączy obydwie kondygnacje dworca.
Przyjazne dworce
Oba dworce dzięki przebudowie dworce Pionki i Pionki Zachodnie staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i środowisku, ale również bezpieczne. Podczas robót wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzonych zostanie szereg usprawnień, które ułatwią korzystanie z dworców, m.in. osoby niedowidzące skorzystają ze ścieżek prowadzących i oznaczeń w alfabecie Braille’a. W budynkach pojawią się również usprawnienia dla osób poruszających się na wózkach, w tym windy oraz podnośnik (w starszym obiekcie).
Przebudowy obu dworców kosztować będą odpowiednio 10,59 mln zł i 3,96 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe. Dokumentację projektową modernizacji dworca Pionki opracowała pracownia An Archi Group, a wykonawcą prac budowlanych jest Korporacja Budowlana DARCO Dariusz Żak z Radomia. Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie wykonała SAFEGE S.A.S., a prace budowlane realizuje konsorcjum firm: TWD-BUD Toczyłowski i Wimaks Hińcza z Warszawy.
Dworce po przebudowie mają być otwarte w końcu 2023 r.
kat, bdb