Świat wirtualny w dobie pandemii COVID – 19: jak pomóc naszym dzieciom?
Młodzież szkolna w szczególny sposób narażona jest na negatywne efekty izolacji społecznej. Jeszcze zanim nastała pandemia SarsCov2, młodzież narażona była na negatywne działanie elektroniki, nadmiernego przebywania w sieci, jednak kiedy w związku z Covid-19 kontakt z rówieśnikami został drastycznie ograniczony, niekorzystna sytuacja jeszcze się pogłębiła.
Świadomy rodzic stara się ze wszystkich sił, by pomóc swym dzieciom, tylko musi mieć jeszcze świadomość, jakie działania okażą się być najbardziej korzystne.
Do czego może prowadzić zbyt długie przebywanie w rzeczywistości online?
Światło niebieskie działa bardzo niekorzystnie na układ nerwowy młodego człowieka. Światłem niebieskim nazywamy składową światła słonecznego, jest ono korzystne pod warunkiem, że nie jest w nadmiarze. Należy się obawiać wpływu pasma niebieskofioletowego światła niebieskiego, które jest emitowane przez ekrany monitorów. Korzystając z laptopów, smartfonów oraz telewizorów, szczególnie młode osoby są narażone na szkodliwe pasmo niebieskofioletowe. Młody człowiek, który jest uzależniony od przebywania w rzeczywistości online, może doznać objawów, które przypominają swymi objawami zaburzenia lękowo - depresyjne. Taki młody człowiek wycofuje się z kontaktów społecznych, porzuca dotychczasowe aktywności, nie może zapamiętać ważnych informacji, Jego funkcjonowanie jest zaburzone, bądź to nie może zasnąć bądź też śpi nadmiernie długo, może doznawać wzmożonych bólów głowy, nudności oraz miewa częste zmiany nastrojów. Jak widać sytuacja jest szczególnie niekorzystna, więc należy wiedzieć w jaki sposób pomóc dziecku, by to nie doznawało takich niekorzystnych stanów.
W jaki sposób, rodzic może pomóc dziecku w sytuacji, kiedy to zaczyna być uzależnione od Internetu?
Po pierwsze, ważne jest mieć świadomość, że dziecko słucha wtedy kiedy kierujesz się Jego dobrem. Zakazy na używanie komputera działają niekorzystnie, gdyż młody człowiek zaczyna się buntować, zamiast nich lepiej jest przeprowadzić poważną rozmowę, gdzie poinformujesz dziecko, że zależy Ci na Jego dobru. Warto pokazać, że poza Internetem jest też inny świat, że jest wiele sposobów alternatywnego spędzania czasu, że zamiast ciągłej gry na PC czy też na laptopie, można pograć w gry planszowe bądź też w szachy na szachownicy a nie na aplikacjach internetowych do tego typu rozrywki stworzonych. W sytuacjach, kiedy młody człowiek reaguje złością, nie powinno się wykonywać nerwowych reakcji, gdyż w ten sposób niezawodnie można stracić dobrą relację z dzieckiem. Świadomy rodzic kontroluje, jednak czyni to umiejętnie, dobrym rozwiązaniem okaże się wspólne sporządzenie harmonogramu dnia. Chcąc stworzyć poprawną więź z dzieckiem, należy nauczyć się Go słuchać, tego co ma do powiedzenia, ważne jest też to, by w sposób umiejętny, nienatarczywy stawiać pytania.
Co w sytuacjach, kiedy powyższe metody nie skutkują?
W sytuacjach, kiedy wymienione powyżej metody wychowawcze nie przynoszą pozytywnego rezultatu, warto udać się z dzieckiem do radomskiego lekarza. Wskazane okaże się skorzystanie z porady psychiatry dzieci i młodzieży oraz nawiązanie terapeutycznej relacji z psychologiem.