W środę Dzień Bez Samochodu. Komunikacją miejską jeździmy za darmo
Możemy jeździć do woli i – co najważniejsze – całkowicie bezpłatnie. W środę, 22 września przypada Dzień bez Samochodu, dlatego jak co roku tego dnia w Radomiu przejazdy wszystkimi autobusami miejskimi będą całkowicie darmowe dla wszystkich pasażerów.
Nie będą wymagane żadne dokumenty, a "wolne jazdy" dotyczą całej doby, czyli od godz. 0.00 do godz. 23.59 na wszystkich liniach dziennych i nocnych.
Dzień bez Samochodu zwieńczy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W tym roku jego obchody przebiegają pod hasłem „Korzystaj ze zrównoważonej mobilności. Dbaj o zdrowie!”. Celem kampanii jest zachęcenie do utrzymywania dobrej kondycji, jak też do tego, aby wybierając środek transportu, zadbać o środowisko i zdrowie innych.
Zamiast samochodu
Tradycyjnie ETZT to okazja do podsumowania prowadzonych w ostatnim roku działań promujących alternatywne formy komunikacji. - Nieustannie odnawiamy tabor autobusowy. Chcemy, by komunikacja publiczna w mieście była nowoczesna, bezpieczna i przyjazna pasażerom. Mamy już 19 autobusów elektrycznych, a w planach jest zakup kolejnych. Cały czas rozwijamy także sieć dróg dla rowerów. Powstały one m.in. wzdłuż alei Wojska Polskiego, Zwolińskiego i odcinka Żółkiewskiego. Przedłużyliśmy bulwar nad Mleczną, powstały nowe ścieżki rowerowe wokół zalewu na Borkach i wzdłuż ulicy Aleksandrowicza. Została też przebudowana ulica Szydłowiecka, gdzie powstał nowy ciąg pieszo-rowerowy, a jednocześnie zostały tam skierowane autobusy komunikacji miejskiej. Zakończyła się także przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ulic Bema, Jasińskiego i Sowińskiego - wylicza prezydent Radosław Witkowski.
Jak dodaje wiceprezydent Mateusz Tyczyński, w planach miasta jest dalsza rozbudowa infrastruktury służącej rowerzystom. - Złożyliśmy wniosek do rządowego programu „Polski Ład” o dofinansowanie rozwoju sieci dróg rowerowych. Chcemy m.in. łączyć w spójną sieć już istniejące odcinki - wyjaśnia.
Ale zrównoważony transport to nie tylko nowe autobusy czy drogi dla rowerów. - W planach mamy także wdrożenie inteligentnych systemów sterowania ruchem i wyznaczenie uprzywilejowanych korytarzy dla komunikacji zbiorowej. Pracujemy nad tym wspólnie z Miejskim Zarządem Dróg i Komunikacji oraz Miejską Pracownią Urbanistyczną. W nowej perspektywie unijnej będziemy chcieli pozyskać pieniądze na ten cel - zapowiada Mateusz Tyczyński.
Źródło: UM Radom