Wiózł palety z Wolbromia do Radomia. Używał w tachografie karty 80-letniego ojca

8 listopada 2024

Gdy kierowcy ciężarówki i zarazem polskiemu przedsiębiorcy kończył się limit czasu prowadzenia pojazdu, wyjmował z tachografu swoją kartę i wkładał inną, wystawioną na 80-letniego ojca. Taki sposób „ukrycia” czasu pracy zastosował sześciokrotnie w okresie objętym kontrolą. Naruszenie stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

 

fot. MITD Radom

 

Jak informuje MITD w Radomiu, przedwczoraj na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca patrol ITD zatrzymał do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw prowadził 59-letni kierowca i jednocześnie właściciel polskiej firmy transportowej. Przewoził palety z Wolbromia do Radomia.

W trakcie kontroli czasu pracy funkcjonariusze ITD stwierdzili, że kierowca posługiwał się w tachografie cyfrowym drugą kartą, wystawioną na inną osobę, ale o tym samym nazwisku. W toku czynności ustalili, że kontrolowany kierowca sześciokrotnie użył w tachografie karty należącej do 80-letniego ojca. Rejestrował czas prowadzenia pojazdu na konto ojca w celu dojazdu na załadunki i rozładunki. Zamieniał karty, gdy kończył się jego przepisowy czas pracy. W ten sposób „ukrywał” swoje naruszenia.

Karta ojca zatrzymana

Inspektorzy zatrzymali kartę ojca, którą bezprawnie posługiwał się kierowca. Zostanie przesłana do organu wydającego dokument, czyli do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. W chwili podjęcia interwencji i podczas bieżącego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, kierowca nie korzystał z drugiej karty. Nie było zatem podstaw prawnych do zatrzymania prawa jazdy kierowcy na trzy miesiące. Nie oznacza to, że przedsiębiorca uniknie konsekwencji swoich czynów. Za wykryte naruszenie będzie prowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu kara w wysokości 3 tys. złotych.

Świadomi ryzyka?

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu, umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Fałszowanie i próba ukrywania rzeczywistego czasu pracy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportu. Stanowi przede wszystkim zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu.

Źródło: MITD Radom

Tags