Zabytkowe Skody, czyli nie tylko luksusowe oldtimery*
24 stycznia 2017
Najczęściej wymienianymi markami wśród oldtimerów są: Mercedes, Ferrari, Porsche i Aston Martin. Nie oznacza to jednak, iż zabytkowe auta to jedynie modele tychże producentów. Część klasycznych samochodów została wyprodukowana przez marki takie jak Skoda, które obecnie tworzą pojazdy tańsze, łatwiej dostępne.
Popularna w Polsce, choć niedoceniana przez kolekcjonerów
Skoda należy do jednych z najpopularniejszych marek w Polsce. Jej dość niska cena zachęca do zakupu nawet niezbyt bogatych konsumentów, a jakość pojazdów jest zadowalająca. Niestety, Skoda jest uznawana przez wielu kolekcjonerów za firmę, która wypuszcza modele niemające dla nich wartości. Podejście to jest jednak błędne. Niewielu miłośników czterech kółek pamięta, że samochody kierowane dziś do średniej klasy, niegdyś uchodziły za kultowe. Do modeli tego typu należą choćby Skoda 130RS czy Skoda MB Rallye.
Producent z Czech do dziś jest dumny ze swoich kultowych modeli, które podkreślają jak bogata była historia marki. Skoda powstała już w 1895 roku, a jej założyciele – Vaclav Laurin i Vaclav Klemen – początkowo trudnili się produkcją rowerów i motocykli. Szybko postanowili postawić także na samochody, a w 1901 roku wypuścili na rynek swój pierwszy model pojazdu silnikowego na czterech kołach.
Ozdoba każdej kolekcji
Kolekcjonerzy aut klasycznych najchętniej wybierają modele Skody, by nadal nimi jeździć. Najwięcej użytkowanych czeskich zabytków można zobaczyć w Wielkiej Brytanii, gdzie korzystanie z aut tego typu ułatwiają ubezpieczenia https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/). Zainteresowaniem kupujących cieszą się zarówno Skody produkowane przed II wojną światową, jak i egzemplarze pochodzące z lat 70. XX wieku.
Do najchętniej kupowanych modeli zabytkowej Skody należy MB Rallye. Samochód swój debiut miała w1964 roku w Pilznie. Jego nowoczesny pasek, półtoralitrowy silnik oraz wiele innych rozwiązań technicznych, pozwalających jeździć z prędkością 120-140 km/h do dziś pobudzają wyobraźnię kolekcjonerów. Co ciekawe, radzieccy konstruktorzy próbowali narzucić Czechom rozwiązania techniczne „systematyzujące” MB Rallye, jednak Czesi nie zgodzili się na to i wprowadzili w późniejszym czasie modyfikacje, które sprawiły, że model osiągał zawrotną prędkość 200 km/h.
Dla kolekcjonerów z Europy Zachodniej, a także ze Stanów Zjednoczonych, Skoda jest dzięki takim modelom jedną z ciekawszych marek. Nie chodzi tu o samą wartość samochodu, na którym z pewnością zarobi się mniej niż na Astonie Martinie czy Mercedesie, jednak o uzupełnienie ciekawym egzemplarzem pokaźnej kolekcji zabytkowych samochodów.
*Artykuł sponsorowany